Lähienergialiitolta kannanotto Tullin energiaverotulkintaan

Suomen Lähienergialiitto on julkaissut kantansa Tullin energiaverotulkintaan.

Tullin tänä vuonna lanseeraaman energiaverotusohjeen mukaan 50-2000 kVA:n sähköntuotantolaitteistojen omistajien pitää rekisteröityä sähköverovelvollisiksi ja maksaa veroa koko omaan käyttöön tuotetun sähkön osuudelta, jos sähköä voi siirtyä vähänkään verkkoon.

Lähienergialiiton mielestä tullin tulkintaa tulisi korjata siten, että pääasiassa omaan käyttöön tuotetusta uusiutuvasta sähköstä ei tarvitse maksaa veroja eikä laatia veroilmoituksia.

”Toivoisimme, että Suomessa sähkön pientuotannolle luotaisiin markkinakannusteita hankaloittamisen sijaan. Tulkinnan muuttaminen hoituisi tietojemme mukaan valtiovarainministeriön antamalla ohjeella, eikä lain muutosta tähän edes tarvittaisi”, kommentoi Lähienergialiiton tuotantotyöryhmän puheenjohtaja Karoliina Auvinen.

Asia on edennyt myös politikkojen pöydälle. Ympäristöministeri Ville Niinistö ja valtiovarainministeri Antti Rinne ovat esittämässä tulkinnan muuttamista hallituksen budjettiriihessä. Rinne lupasikin SuomiAreenassa ottaa verotulkinnan muuttamisen asiakseen.

Suomen Lähienergialiiton asiantuntijat tarjoavat lausuntoja aiheeseen liittyen.

Lataa julkaisu

Lisätiedot:

Karoliina Auvinen
karoliina(at)lahienergia.org

Asko Rasinkoski,

Jari Ihonen

Valtioneuvoston linna

Kestävän kehityksen toimikunta aloitti kautensa keskustelulla yhdenvertaisuudesta

Pääministeri Petteri Orpon puheenjohtama kestävän kehityksen toimikunta käsitteli kauden 2024-2027 ensimmäisessä kokouksessaan yhdenvertaisuuden, tasa-arvon ja syrjimättömyyden edistämistä kestävän kehityksen lähtökohtana. Toimikunnan uusi kokoonpano asetettiin valtioneuvoston yleisistunnossa 22.2.2024. Lähienergialiitto on nyt kolmatta kautta toimikunnassa mukana. Yhdenvertaisuus, tasa-arvo ja syrjimättömyys ovat YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelman Agenda2030:n ketään ei jätetä –periaatteen ytimessä ja onnistuneen kestävyysmurroksen edellytyksiä. Kestävän kehityksen […]