Lähienergialiiton lausunto ehdotukseen valtioneuvoston asetukseksi sähköntoimitusten selvityksestä ja mittauksesta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta

Suomen Lähienergialiitto kiittää työ- ja elinkeinoministeriötä mahdollisuudesta antaa lausunto asetusehdotuksen sisältöön.

Suomen Lähienergialiiton tavoite on tehdä hajautetun uusiutuvan energian tuottamisesta ja hyödyntämisestä mahdollisimman vaivatonta. Tavoitteen toteutumisen kannalta on harmillista, että pienimuotoisen sähköntuotannon ja sähkönkulutuksen tunnin sisäisen nettomittauksen siirtyminen ei toteudu samassa aikataulussa muiden muutosten kanssa.

• Asetusehdotuksen sisällöstä haluamme erityisesti nostaa esiin:
    Lakimuutoksen (L 501/2015) sisältöä vastaavien muutosten tekeminen asetuksen 6. luvun 3§:ään. Muutos tekee asetuksesta helpommin luettavan.
  • Velvoite verkonhaltijalle tarjota standardoitu liitäntä, jonka avulla saa reaaliaikaisen tiedon sähkönkulutuksesta. Liitäntä mahdollistaa uusien energiatehokkuutta parantavien palveluiden kehittämisen.

Lähienergialiitto kannattaa siirtymistä pohjoismaiseen ja yhtenäiseen taseselvitysmalliin.

Puheenjohtaja Raimo Lovio, puh. 040 353 8242, raimo.lovio(at)lahienergia.org

Järjestöpäällikkö Tapio Tuomi, puh. 040 568 7351, tapio(at)lahienergia.org

Lausunto PDF-muodossa.

Valtioneuvoston linna