Aurinkosähkön nettolaskutus tarvitaan koko maahan tuottajien tasapuolisuuden takaamiseksi

by

Aurinkosähkön tuottajat eriarvoisia verkkoyhtiöiden poikkeavien mittauskäytäntöjen takia

Sähkön pientuotannon kannattavuus vaihtelee nyt Suomessa alueesta riippuen, koska eri verkkoyhtiöiden käyttämät sähkömittarit poikkeavat toisistaan. Mittarit laskevat aurinkosähkön tuotannon ja kulutetun sähkön eri tavoin. Tämän johdosta pientuottajat ovat saamansa taloudellisen hyödyn osalta keskenään eriarvoisessa asemassa.

Lähienergialiiton hankejohtaja Markku Tahkokorpi toteaa: ”Tilanne on mielestämme sähkömarkkinalain vastainen, koska lain mukaan verkkoyhtiöiden olisi tarjottava palveluita markkinoiden osapuolille tasapuolisesti. Olemme informoineet TEM:n koordinoimaa pientuotannon virkamiestyöryhmää tästä ongelmasta. Olemme asiasta yhteydessä myös muihin asianosaisiin viranomaisiin.”

Lähienergialiitto ehdottaa ongelman korjaamiseksi, että sähkön tuotannon ja kulutuksen tunti- tai vuorokausinetotus otettaisiin käyttöön koko maassa. Tällä taattaisiin pientuottajien tasapuolinen kohtelu sekä parannettaisiin investointien kannattavuutta.

Esimerkiksi perhe, jonka omakotitalon katolla olevat aurinkopaneelit tuottavat vuodessa 3 700 kWh sähköä, hyötyy tuotannostaan vaiheittain netottavan mittarin avulla vuodessa lähes 400 euron arvosta. Toisen verkkoyhtiön alueella, jossa sähkömittari mittaa kulutuksen ja tuotannon erikseen, vastaavan tuotannon hyöty on alle 270 euroa. Kuluttajien eriarvoisuus kasvaa merkittäväksi, kun tarkastellaan kokonaiskannattavuutta aurinkopaneelien elinkaaren ollessa noin 25 vuotta.

”Laskentatapa olisi tärkeää yhtenäistää koko maan tasolla mahdollisimman pian, koska pientuottajien määrä kasvaa koko ajan. Varsinaisia sähkömittareita ei tarvitse uusia, vaan ongelma korjaantuu velvoittamalla sähkön myyntiyhtiöt netottamaan tuotanto ja kulutus laskutuksessaan”, vaatii Lähienergialiiton työryhmän puheenjohtaja Karoliina Auvinen.

Lisätiedot:

Ratkaisuehdotus: Sähkön pientuotannon netotus voimaan koko maahan kuluttajien tasapuolisen kohtelun takaamiseksi sähkömarkkinoilla

Karoliina Auvinen, puh. 050 330 5418, karoliina (at) lahienergia.org

Markku Tahkokorpi, puh. 050 1445, markku.tahkokorpi (at) lahienergia.org

Merus Power Oyj:n tilinpäätöstiedote 1.1. – 31.12.2021: vahva odotusten mukainen vuosi

Toimitusjohtaja Kari Tuomaala: ”Merus Power tukee teknologiallaan vallalla olevaa energiamurrosta, jossa irtaudutaan fossiilisista polttoaineista ja siirrytään uusiutuvaan energiaan ja energiatehokkaampaan tulevaisuuteen. Pariisin ilmastosopimuksessa on sitouduttu globaaliin tavoitteeseen kääntää kasvihuonekaasupäästöt laskuun mahdollisimman pian ja edistää tavoitetta tukemalla taloudellisesti kestävään kehitykseen pyrkiviä teknologioita. EU:n tasolla uusin tavoite on vähentää päästöjä vuoteen 2030 mennessä 55 % vuoden 1990 […]