Taidetta tärkeistä asioista

Energia on tärkeä ja ajankohtainen aihe, mutta miksi oopperaa? Tässä kirjoituksessa haetaan vastausta siihen kysymykseen taiteilijalta itseltään.

 

Energiaooppera käsittelee oikeita asioita

Ajatus musiikista paneelikeskustelun vastapainona kuulostaa tervetulleelta itsessäänkin, mutta Tampereen oopperajuhlat – Maamme energia ei tarjoa mitä tahansa musiikkia, vaan energiaoopperaa. Avataanpa hieman.

Maamme energia (Into Kustannus 2015) on artikkelikokoelma, jossa kymmenen eri alojen professoria ruotii Suomen energiapoliittista tilannetta ja tulevaisuutta. Kirja sai alkunsa energiapoliittisen vaikuttamishankkeen pohjalta, ja sen tavoitteena on herättää keskustelua energia- ja ilmastoasioista. Maamme energia on suunnattu ensisijaisesti päättävässä asemassa oleville tahoille, mutta sopii jokaisen luettavaksi. Kirjasta voi lukea lisää esimerkiksi tästä Ylen uutisesta.

Maamme energia muotoutui samannimiseksi oopperateokseksi, kun taiteilija, säveltäjä ja kirjoittaja löivät viisaat päänsä yhteen. Oopperan on säveltänyt Mikko Helenius, ja libreton, eli oopperan lauletun tekstin, on kirjoittanut Rosa Meriläinen.

 

Mutta miksi oopperaa?

Haastattelin taiteilija Oskari Nokso-Koivistoa, joka paitsi toimitti Maamme energia -kirjan, oli myös keskeisesti mukana oopperan syntyprosessissa. Lisäksi hän laulaa oopperassa basson roolin.

Ajatus oopperasta yhteiskunnallisen viestinnän keinona ja keskustelun herättäjänä tuntuu ensin oudolta. Nokso-Koiviston mukaan tässä ei kuitenkaan ole mitään uutta tai tavanomaisesta poikkeavaa, sillä ooppera on aina ollut voimakkaasti aikansa yhteiskuntaa kommentoiva ja kantaaottava taidemuoto. Tärkeiden asioiden viestiminen oopperan keinoin onkin luontevaa taiteilijalle:

Energia ja ilmasto ovat isoja asioita, joiden käsittely vaatii enemmän kuin vain rationaalisen prosessin. Taiteen keinoin voidaan herättää ihmisissä reaktioita, jotka havahduttavat ajattelemaan asioita uusista kulmista.

Nokso-Koiviston mukaan faktaan pohjautuvan oopperan esittäminen ei itsessään eroa fiktiivisen teoksen esittämisestä. Maamme energia -ooppera on kuitenkin ymmärrettävästi tekijälleen ja esittäjälleen erityisellä tavalla tärkeä, ja omat odotukset esitystä kohtaan ovat korkealla.

 

Tervetuloa kuuntelemaan

Energia 2016 -messuilla torstaina 27.10. kuullaan miten huipputason paneelikeskustelu ja ooppera sopivat yhteen, kun Tampereen oopperajuhlat – Maamme energia tuo tämän uuden konseptin käytäntöön. Haastattelun pohjalta odotan jo ainakin itse malttamattomana pääseväni kuulemaan lopputuloksen.

Tapahtuman liput ja lisätietoa tämän linkin avulla.

Tällä videolla voi kuulla pientä esimakua Maamme energia -oopperasta ja Nokso-Koiviston tulkinnasta.

 

Kirjoittaja

Antti Pitkänen

Markkinoinnin ja erilaisten projektien sekatyöläinen, tietojenkäsittelytieteiden opiskelija ja muusikko Tampereelta.

 

Lisää samalta kirjoittajalta

Tampereen oopperajuhlat -kirjoitussarjan seuraava kirjoitus

Tampereen oopperajuhlat -kirjoitussarjan edellinen kirjoitus

 

Ajankohtaista

Sähköauto latauspiste

EU tarjoaa rahoitusta vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfran rakentamiseen – Suomeen rahoitusta sähköautojen latauspisteille

EU rahoittaa uusien käyttövoimien eli muun muassa sähkön ja vedyn jakeluinfrastruktuurin rakentamista 1,5 miljardilla eurolla vuosina 2021-2023. Suomeen on myönnetty rahoitusta sähköautojen latausverkoston laajentamiseen Verkkojen Eurooppa -välineen liikenneohjelmasta. Seuraava Verkkojen Eurooppa -välineen liikenneohjelman hakukierros, jolla myönnetään rahoitusta vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfran rakentamiseen, päättyy 10.11.2022.   EU tarjoaa rahoitusta esimerkiksi autojen, junien, alusten ja lentokoneiden vaihtoehtoisten käyttövoimien […]