Suomen Lähienergialiiton lausunto: hallituksen esitykset laeiksi uusiutuvilla energialähteillä tuotetun sähkön tuotantotuesta annetun lain ja tuulivoiman kompensaatioalueista annetun lain 6 §:n muuttamisesta

Viite: TEM/1753/03.01.01/2017

Luonnos hallituksen esitykset laeiksi uusiutuvilla energialähteillä tuotetun sähkön tuotantotuesta annetun lain ja tuulivoiman kompensaatioalueista annetun lain 6 §:n muuttamisesta

Suomen Lähienergialiiton lausunto

Suomen Lähienergialiitto kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto lakiehdotukseen uusiutuvilla energialähteillä tuotetun sähkön tuotantotuesta.

Suomen Lähienergialiiton tavoite on tehdä hajautetun uusiutuvan energian tuottamisesta ja hyödyntämisestä mahdollisimman vaivatonta. Tavoitteen toteutumisen kannalta on erittäin tärkeää, että uusiutuvista energialähteistä tuotetun sähkön tuotantokapasiteetti ja määrä kasvaa.

Lähienergialiiton mielestä lakiehdotuksen synnyttämä lisäys sekä tuotantokapasiteettiin että sähkön määrään on parannus nykytilanteeseen. Lisääntyvä uusiutuvalla energialla tuotettu sähkö parantaa toimialan yritysten toimintaedellytyksiä ja lisää työllisyyttä, auttaa Suomen ilmastotavoitteiden täyttämisessä.

Lähienergialiitto pitää hyvänä lakiehdotuksessa esitettyjä näkökohtia:

• Lain voimaantulo lisää uusiutuvan sähkön tuotantoa 2020-luvulta alkaen 2 TWh/a, varsinkin, kun lain kaikki yksityiskohdat tukevat sitä tavoitetta, että kilpailutuksissa menestyneet hankkeet rakennetaan nopeasti.
  • Ehdotettu tukimuoto on huolellisesti valmisteltu sekä tuottaa kaikkien osapuolien näkökulmasta hyvän lopputuloksen (ehdotettu liukuvan ja kiinteän preemion yhdistelmä).
  • Ehdotettu tuotantotuen kestoaika on riittävä.
  • Tämän lain saaminen voimaan nopeasti niin, että ensimmäinen kilpailutus voidaan onnistuneesti toteuttaa jo syksyllä 2018 on tärkeää. Kilpailutuksista nopeasti kertyvä kokemus edesauttaa mekanismin mahdollista edelleen kehittämistä. Se on tärkeää, koska vaikuttaa vahvasti siltä, että jatkossa 2020-luvulla tarvitaan vielä lisää kilpailutuskierroksia.
  • Lain tarjoama mahdollisuus yhdistää yhteen tarjoukseen pienempiä tuotantolaitoksia (tuotanto 800 – 10 000 MWh/a).

• Pienempien tuotantolaitosten yhdistämisessä (tuotanto 800 – 10 000 MWh/a) on kohtuuton edellytys, että jos yksikin tuotantolaitos jää tuotantolupauksestaan, niin kaikki muutkin tarjouksessa olevat tuotantolaitokset jäävät ko. vuonna ilman tukea. Oikeudenmukainen ja kohtuullinen ratkaisu olisi kohdistaa sanktio ainoastaan niihin tuotantolaitoksiin, jotka eivät saavuta tuotantolupaustaan. Pienempien tuotantolaitosten osalta esitykseen sisältyvää performance bondia voitaisiin myös laskea.
  • Teknologianeutraalius ei toteudu pienempien tuotantolaitosten (800 – 10 000 MWh/a) yhdistämisessä, jos niiden kaikkien tuotantomuoto pitää olla sama. Ehdotamme, että pienempien tuotantolaitosten yhdistäminen yhteen tarjoukseen on mahdollista kaikilla tuotantotukeen oikeutetuilla tuotantomuodoilla.
  • Näihin tuotantotukeen oikeutettuihin muotojen voitaisiin lisätä pienvesivoima, joka mahtuu vuosituotantonsa osalta kokoluokkaan 800 – 10 000 MWh. Pienvesivoiman osalta tuotantotuen rajaaminen pelkästään uuden tuotantokapasiteetin lisäämiseksi ei ole kustannustehokkain tapa varmistaa uusiutuvan sähkön tuotantokapasiteetti. Siksi pienvesivoiman osalta nykyisen uusiutuvan sähkön tuotantokapasiteetin ylläpito – ns. repowering ja tehon korotukset – voisivat myös olla tuotantotuen piirissä.

Lakiehdotuksen kohdan ”Preemiojärjestelmän käyttöönotto merkitsisi myös, että energiatukiasetuksen mukaista investointeihin edistämiseen tarkoitettua energiatukea ei myönnettäisi preemiojärjestelmän soveltamisalaan kuuluville uusiutuvan energian voimalaitoksille, ellei kyse ole esimerkiksi uuden teknologian kokeiluhankkeesta tai sellaisesta pientuotannosta, johon preemiojärjestelmää ei sovelleta” vaikutus aurinkosähköjärjestelmäinvestointeihin on vaikea arvioida. Ja siksi vallitsee erilaisia näkemyksiä, mikä on tehokkain keino edistää suuria aurinkosähköinvestointeja Suomessa lähivuosien aikana. Siksi olisi toivottavaa, että lakiehdotuksen viimeistelyssä ehdittäisiin vielä kerran harkita aurinkosähkön (800 – 10 000 MWh/a) sisällyttämistä lakiehdotuksen mukaisen tuotantotuen piiriin.

Lähienergialiitto kannattaa uusiutuvan energian käyttöä lisääviä ja energiatehokkuutta parantavia toimenpiteitä. Ehdotetun lakimuutoksen voimaantulo lisää uusiutuvan energian tuotantoa ja käyttöä.

Puheenjohtaja Raimo Lovio, puh. 040 353 8242, raimo.lovio(at)lahienergia.org
Järjestöpäällikkö Tapio Tuomi, puh. 040 568 7351, tapio(at)lahienergia.org

Lausuntopyynnön aineistot

Lausuntopyyntö