Kannanotto Tullin energiaverotulkintaan: Uusiutuvan sähkön tuottaminen omaan käyttöön tulisi olla verotonta lain hengen mukaisesti

Tullin energiaverotulkinnan takia useiden miljoonien eurojen investoinnit uusiutuvaan energiaan ovat jäissä tai peruuntuneet kokonaan. Tulkinta on iskenyt erityisesti aurinkosähköinvestointeihin ja on esimerkiksi jäädyttänyt Saloon suunnitteilla olevan aurinkopaneelitehdasinvestoinnin.

Tullin tänä vuonna lanseeraaman energiaverotusohjeen mukaan 50-2000 kVA:n sähköntuotantolaitteistojen omistajien pitää rekisteröityä sähköverovelvollisiksi ja maksaa veroa koko omaan käyttöön tuotetun sähkön osuudelta, jos sähköä voi siirtyä vähänkään verkkoon. Veroa siis maksetaan omaan käyttöön tuotetusta sähköstä, jos sähköverkkoon syötetään yksikin watti ylijäämäsähköä. Verkkoon syötetystä sähköstä veron taas maksaa sähkön ostaja verottajan oletuksen mukaan.

Ilmoitusbyrokratia käsittää sähköverovelvolliseksi rekisteröitymisen ja säännöllisesti tullille lähetettävät veroilmoitukset. Pientuottajien tulee hoitaa tätä ilmoitusbyrokratiaa siinäkin tapauksessa, ettei sähköä verkkoon menisikään. Lähienergialiiton mielestä kyseiseen käytäntöön ei ole taloudellisia perusteita, sillä pienistä voimaloista saatavat sähköverotuotot ovat niin alhaisia. Tuotot tuskin kattavat byrokratiasta aiheutuvia työaikakustannuksia tuottaja- ja viranomaispäissä.

Tarkasteltaessa varsinaista lakia sähkön ja eräiden polttoainevalmisteiden veroista Lähienergialiitto epäilee, ettei Tullissa ole käytetty riittävästi lainopillista ja alan osaamista tulkinnan pohjaksi. Tulkinta ei pelkästään estä uusiutuvan energian investointeja, vaan myös aiheuttaa lisäbyrokratiaa tahoille, joilla on 50-2000 kVA:n sähkön varavoimajärjestelmiä. Niitä on esimerkiksi sairaaloissa, konesaleissa, kasvihuoneissa, teleasemilla, teollisuuslaitoksilla ja vesilaitoksilla. Tulkinnan mukaan myös ne joutuvat rekisteröitymään sähköverovelvollisiksi ja täyttämään veroilmoituksia, koska varavoimalaitoksia joudutaan koekäyttämään säännöllisesti eikä niihin ole nyt systemaattisesti rakennettu mukaan verkkoonsyötön estoja.

Ratkaisuehdotus:

Tullin tulkintaa korjataan lain hengen mukaan niin, että pääasiassa omaan käyttöön tuotetusta uusiutuvasta sähköstä ei tarvitse maksaa veroja eikä laatia veroilmoituksia.

Lähienergialiiton mukaan järkevämpi tulkinta olisi, että sähköverovelvollisuudesta ja ilmoitusbyrokratiasta vapautettaisiin kaikki pientuottajat, joiden pääasiallinen tarkoitus on tuottaa sähköä omaan käyttöön eikä verkkoon myytäväksi.

Lain tulisi sallia sähkön tilapäinen syöttö verkkoon vastikkeetta, jolloin se vähentää paikallisen jakeluverkon hävikkiä. Tällä myös saadaan varavoimalaitosten koekäyttöjen ongelma ratkaistua.

Perustelut:

Pientuotannon verotuskäytäntöjä tulee tarkastella toimenpiteInä cleantech-alan kasvattamiseksi

Sähkön pientuotanto tarvitsee Suomessa niin sanotun markkinakasvukannustimen. Sen avulla volyymit saadaan nostettua tasolle, jolla toimintaympäristön perusrakenteet, kuten maan kattavat asennus-, huolto- ja ylläpitopalvelut alkavat tukea yleisen kustannustason laskua kuluttajahinnoissa.

Pientuotannon verotuskäytäntöjä tulee tarkastella toimenpiteenä uusiutuvaan energiaan, energiatehokkuuteen ja kysyntäjoustopalveluihin liittyvien innovaatioiden sekä tuote- ja palveluteollisuuden edistämiseksi. Valtion verotulojen vähenemisen vastapainoksi tulee huomioida byrokratiasta aiheutuvat työaikakustannukset sekä uusiutuvan energian käytön lisääntymisestä aiheutuvat positiiviset vaikutukset Suomen vaihtotaseelle, energiaomavaraisuudelle ja cleantech-alan kasvulle. Lisäksi investoinnit sekä energiaa tuottaviin laitoksiin että niiden komponenttien valmistukseen tuovat valtiolle sekä lyhyellä että keskipitkällä aikavälillä merkittäviä verotuloja.

Tuotantotyöryhmän edustajat

puheenjohtaja Karoliina Auvinen, puh. 050 330 5418, karoliina(at)lahienergia.org
Asko Rasinkoski, puh. 045 871 5858
Jari Ihonen, puh. 050 346 0970

Liitteet:

Tullin energiaverotusohje estää lähienergia-investointeja (ppt, slideshare)

(lisäys 1.12.2016) Sähkön pientuotannon verokäsittelyyn tuli muutos 1.5.2015 alkaen. Mm. alle 100 kVa laitokset vapautettiin sähköverosta.

Lähienergialiiton hallituksen vieraana kansanedustaja Mauri Pekkarinen

Lähienergialiiton uusi hallitus sai vauhdikkaan lähdön vuodelle 2015, kun kokouksessa vieraili kansanedustaja, talousvaliokunnan pj Mauri Pekkarinen.   Kansanedustaja Mauri Pekkarinen (kesk.) osallistui Lähienergialiiton hallituksen kokoukseen 4.2. Hän alusti keskustelua kertomalla omista kokemuksistaan ja ajatuksistaan Suomen energiajärjestelmästä ja erityisesti mikä on uusiutuvien energiamuotojen rooli energian- ja sähköntuotannossa. Reilun tunnin keskustelun aikana käsiteltiin mm. että tavoite kivihiilestä […]