Lausunto komission tiedonannosta energiamarkkinoiden uutta rakennetta koskevan julkisen kuulemisen käynnistämisestä (E 36/2015 vp) ja energian kuluttajien aseman vahvistamisesta (E 37/2015 vp)

Talousvaliokunta on pyytänyt Lähienergialiitto ry:ltä lausuntoa energiamarkkinoiden uudesta rakenteesta ja kuluttajien aseman vahvistamisesta. Suomen lähienergialiitto kiittää Talousvaliokuntaa mahdollisuudesta antaa lausunto.

Yleistä

Lähienergialiitto näkee komission vision kehittävän sekä energiamarkkinoiden rakennetta että kuluttajien asemaa positiiviseen suuntaan. Komission linjaukset poistavat kysyntäjouston esteitä ja mahdollistavan entistä tasapuolisemman osallistumiseen pientuottajille energiamarkkinoilla.

Lausunto

• Komissio katsoo että osto- ja tuotantoyhteenliittymien asemaan tulee vahvistaa. Tämä voidaan toteuttaa erittelemällä lähialueella tapahtuvaa yhteisöllinen tuotanto ja kulutus. Osto- ja tuotantoyhteenliittymien (yhteisöenergia) tulee voida toimia lähialueella, siten että paikallinen tuotanto voidaan hyödyntää samoilla periaatteilla kuin yksittäisissä käyttöpaikoissa (talouksissa). Suomessa lähialue on esimerkiksi taloyhtiö, jonka energiatuotanto tulisi pystyä hyödyntämään taloyhtiössä kustannustehokkaasti ilman kytkentämuutoksia hyödyntäen älymittareiden tuottama mittaustieto. Lähialueen energiayhteisön tulee pystyä siirtämään lähialueen (kuten taloyhtiö) sisällä sähköä vapaasti ilman veroja ja siirtomaksuja. Tämä järjestely edistää paikallisten sähkön varastointi-innovaatioiden syntymistä ja leviämistä.
  • Lähienergialiitto yhtyy komission näkemykseen että markkinoiden tulee olla avoimet kaikille markkinatoimijoille. Investoinnit älymittareihin tulee hyödyntää täysimääräisesti ja mittaustiedon hyödyntäminen tulee avata kolmansille osapuolille. Tämä on myös edellytys edellä mainitun joustavan osto- ja tuotantoyhteenliittymien palvelutuotteiden kehittämiseksi.
  • Lähienergialiitto yhtyy komission näkemykseen verkkotariffien suunnittelusta siten, että ne kannustavat sähköverkon tehokkaaseen käyttöön. Kuluttajien kannustamisessa kysynnänohjaukseen tulee kiinnittää huomio tariffirakenteisiin, kuten kiinteisiin maksuihin, jotka voivat estää mielekkään kysynnän ohjaamisen ja energian säästön. Jotta kysyntäohjaus olisi mielekästä kaikissa käyttöpaikoissa, sähkön paikallinen tuottaminen, kysyntäjousto ja kulutuksen alentaminen tulee näkyä mahdollisimman täysimääräisenä kuluttajan maksuissa. Tutkimuksien mukaan kiinteän kuukausittaisen maksun poistaminen parantaa markkinan toimintaa ja laskee sähkön kulutusta jopa 6,4%. Sähkömarkkinan kysyntäjoustoa tulisi kehittää eteenpäin ottamalla käyttöön sähkön siirron dynaaminen tehoperustainen hinnoittelu, jossa sallitaan siirron hinnan joustaminen ajallisesti käytetyn siirtokapasiteetin mukaan vähintään tuntitasolla (kuitenkin säädetyn älymittareiden mittaustaajuuden mukaan).

Asiantuntija Jouni Juntunen, puh. 040 5062114, jouni.juntunen(at)aalto.fi
Puheenjohtaja Raimo Lovio, puh. 040 353 8242, raimo.lovio(at)lahienergia.org
Järjestöpäällikkö Tapio Tuomi, puh. 040 568 7351, tapio(at)lahienergia.org

Lausunto PDF-muodossa.