Lausunto ehdotukseen valtioneuvoston asetukseksi uusiutuvan energian ja uuden energiateknologian investointituesta

Suomen Lähienergialiitto kiittää Työ- ja elinkeinoministeriötä mahdollisuudesta antaa lausunto asetusehdotuksen sisältöön.

Suomen Lähienergialiiton tavoite on tehdä hajautetun uusiutuvan energian tuottamisesta ja hyödyntämisestä mahdollisimman vaivatonta. Tavoitteen toteutumisen kannalta on harmillista, että tässäkin tukimuodossa jätetään energian kuluttajista asukassektori huomioimatta.

Asetusehdotuksen sisällöstä haluamme erityisesti nostaa esiin:

• Tuen saaja ei voi olla kotitalous, asunto-osakeyhtiö eikä asuinkiinteistö. Jotta asukkaat saadaan mukaan energiaremonttiin, uusiutuvan energian käytön lisäämisessä ja energiatehokkuuden lisäämisessä olisi tehokkaampaa osoittaa tukea myös asukassektorille, koska ARA:n energia-avustus ei ole käytettävissä vuonna 2016. Vuoden 2011 kokemus energia-avustusten vaikutuksista olivat positiivisia: yhteensä 30 miljoonan euron avustusten myötä liiketoimintaa syntyi uusiutuvaan lähienergiaan 150 miljoonalla eurolla, josta kotimaisen työn osuus oli merkittävä. Samalla valtion saamat alv-tulot ylittivät avustuksen määrän. Jatkossa energiatukia kehitettäessä olisi tärkeää, että TEM:n, YM:n ja MMM:n tuet käytäisiin läpi niin, että kaikki investointikohteet tulisivat tasapuolisesti huomioon otetuksi.
  • Kohdassa 6 § mainitut investointituen saamisen edellytykset: kohtaan 2b lisätään “, ei fossiiliseen energiaan perustuvan”
    • “2) uuden energiateknologian kokeiluhanketta ja edistää:
      a) sähkön- tai lämmön taikka niiden yhteistuotantoa uusiutuvalla energialla; tai
      b) muun, ei fossiiliseen energiaan perustuvan energiateknologian kaupallista käyttöön ottoa.”

Lähienergialiitto pitää hyvänä, että asetuksella estetään liikenteen biopolttoaineiden kilpailu ravinnontuotannon kanssa. Pykälää 5 tulisi kuitenkin muuttaa niin, että siinä nimenomaan korostetaan ihmisravinnoksi käytettäviä ravintokasveja. Esimerkiksi olki ja ruoho ovat eläimille käyviä ravintokasveja, mutta asetuksella niiden käyttöä energiantuotannossa tuskin halutaan, eikä pitäisi, rajata pois. Esitämme siten, että 5 § kohta 1 muutetaan seuraavasti:

• …jonka raaka-aineet osoitetaan kestävyyskriteerien mukaisiksi mainitun lain nojalla ja jonka raaka-aineina ei ole käytetty ihmisravinnoksi käytettäviä ravintokasveja

Lähienergialiitto pitää tärkeänä, että tukea myönnetään vain sellaisille hankkeille, jotka ovat varmasti lähtemässä liikkeelle heti, kun myönteinen päätös on tehty, jotta uusiutuvaa energiaa edistäviin hankkeisiin saadaan vauhtia.

Lähienergialiitto kannattaa uusiutuvan energian käyttöä lisääviä ja energiatehokkuutta parantavia toimenpiteitä ja tukimekanismeja.

Järjestöpäällikkö Tapio Tuomi, puh. 040 568 7351, tapio(at)lahienergia.org
Puheenjohtaja Raimo Lovio, puh. 040 353 8242, raimo.lovio(at)lahienergia.org

Suomen Lähienergialiitto ry

TEM lausuntopyyntö ja materiaalit