Lähienergialiiton lausunto hallituksen esitykseen maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta (YM019:00/2015)

Suomen Lähienergialiitto kiittää Ympäristöministeriötä mahdollisuudesta antaa lausunto lakiehdotuksen sisältöön.

Suomen Lähienergialiiton tavoite on tehdä hajautetun uusiutuvan energian tuottamisesta ja hyödyntämisestä mahdollisimman vaivatonta. Tavoitteen toteutumisen kannalta on erittäin tärkeää, että kaikilla on samanlaiset mahdollisuudet hyödyntää aurinkoenergiaa. Nykytilanteessa kuntien vaihtelevat lupamenettelyt hidastavat aurinkoenergian hyödyntämistä.

Lähienergialiiton mielestä lakiehdotuksen mukainen lisäys pykälään 126 a on parannus nykytilanteeseen ja ehdotettu muoto tulee lisäämään aurinkoenergian hyödyntämistä lämmön ja sähkön tuotannossa. Lisääntyvä aurinkoenergian hyödyntäminen parantaa toimialan yritysten toimintaedellytyksiä ja lisää työllisyyttä, auttaa Suomen ilmastotavoitteiden täyttämisessä ja hidastaa ilmastonmuutosta.

Lähienergialiitto pitää hyvänä lakiehdotuksessa esitettyjä näkökohtia:

• lakimuutoksen voimaantulon jälkeen valtaosa aurinkopaneelien ja -keräimien asennuksista voidaan suorittaa ilman lupaa
  • kuluttajien kohtelu on tasa-arvoista, kun kaikkien kuntien lupamenettelyt ovat yhdenmukaisia aurinkopaneelien ja -keräimien osalta
  • tarkennus, että kaupunkikuvaan tai ympäristöön merkittävästi vaikuttavien aurinkopaneelien ja -keräimien asentaminen vaatii toimenpideluvan, ei rakennuslupaa.

• Lähienergialiitto ymmärtää, että lakimuutoksen muotoilussa on pyritty ottamaan huomioon, että aurinkovoimaloita on hyvin erilaisia. Lähienergialiitto pelkää, että valittu sanamuoto “kaupunkikuvaan tai ympäristöön merkittävästi vaikuttavan aurinkopaneelin tai -keräimen” tulee aiheuttamaan tulkintaeroja kunnissa, jolloin lakimuutoksen positiiviset vaikutukset vähenevät.

Lähienergialiitto kannattaa uusiutuvan energian käyttöä lisääviä ja energiatehokkuutta parantavia toimenpiteitä. Ehdotetun lakimuutoksen 126 a pykälän voimaantulo ehdotetussa muodossa lisää uusiutuvan energian tuotantoa ja käyttöä.

Järjestöpäällikkö Tapio Tuomi, puh. 040 568 7351, tapio(at)lahienergia.org
Puheenjohtaja Raimo Lovio, puh. 040 353 8242, raimo.lovio(at)lahienergia.org

Ympäristöministeriön lausuntopyyntö ja liiteaineisto

jätevoimala Vantaan energia