Energiaooppera kajahti komeasti

Tampereen oopperajuhlia vietettiin Energia 2016 -messujen yhteydessä lokakuun lopussa. Keskustelu sujui mukavasti, ooppera kuulosti hienolta, ja koko konsepti otettiin vastaan tervetulleena piristyksenä energiapolitiikan kentällä.

 

Keskustelua hyvässä yhteisymmärryksessä

Tilaisuudessa kuultiin kaksi paneelikeskustelua, toinen energiapolitiikkaan ja toinen liikenneratkaisuihin liittyen, ja molempiin oltiin saatu eturivin osallistujakaarti. Keynote-puheenvuorot kuultiin Jari Suomiselta (St1) ja Jari Varjotieltä (Savo-Solar), joiden lisäksi lavalla nähtiin edustajia tutkimuslaitoksista, yrityksistä ja poliitiikasta.

Vaikka osallistujilla oli toisistaan poikkeavia näkemyksiä, keskustelut sujuivat hyvässä yhteisymmärryksessä, mikä oli kuulijan näkökulmasta antoisaa. Yksityiskohdista kiistelyn sijaan keskusteluista välittyi viesti siitä, että kaikki osapuolet tunnistavat ongelmat, ja niitä ollaan valmiita ratkaisemaan yhdessä.

Tarkemman kuvauksen sisällöstä voi lukea Lähienergialiiton järjestöpäällikkö Tapio Tuomen kirjoittamasta tekstistä.

 

Musiikki elävöitti tilaisuutta

Ainakin itselleni tilaisuuden odotetuin osa oli samannimisen kirjan pohjalta syntynyt Maamme energia –ooppera, josta esitettiin kolme lyhyehköä otetta ennen ja jälkeen paneelikeskustelujen sekä niiden välissä. Kuullut otteet tarjosivat niin herkkiä tunnelmia kuin meneviä korvamatojakin.

Tilaisuudessa paikalla olivat kaikki oopperan tekijät. Taiteilija Oskari Nokso-Koivisto lauloi ja säveltäjä Mikko Helenius soitti koskettimia. Lisäksi kuuntelemassa oli Rosa Meriläinen, joka kirjoitti oopperan libreton, eli lauletun tekstin. Kyselin tilaisuuden jälkeen mietteitä Meriläiseltä, joka oli selkeästi tyytyväinen kuulemaansa. Hän kommentoi näin:

“Oopperaa kuunnellessa on hienoa huomata, miten lauletussa tekstissä on ulottuvuuksia, joita kirjoitetussa tekstissä ei ole. Oopperan tekstissä on paljon suoria sitaatteja professoreiden kirjoituksista, mutta musiikin myötä rationaalinen sisältö saa myös tunteen ympärilleen.”

Meriläisen mietteisiin on helppo yhtyä. Kaikkiaan ooppera otettiin hyvin ja mielenkiinnolla vastaan ja piristi selkeästi koko tapahtuman luonnetta. Koko kolmen tunnin tilaisuus eteni sujuvasti ja mielenkiintoisesti alusta loppuun, kun ooppera toi sopivia taukoja keskustelujen välille.

 

Mitä prosessi opetti markkinoijalle?

Tampereen oopperajuhlien markkinointi oli verrattain yksinkertainen prosessi. Kaikki itse tilaisuuteen liittyvä, esimerkiksi tapahtuman nimi, aika, paikka ja sisältö, oli päätetty jo ennen kuin sain tehtävänannon. Minun vastuulleni jäi siis kohderyhmien tunnistaminen ja “valmiin tuotteen” markkinoiminen.

Tehtävä oli selkeästi jaettavissa kahteen osaan: kohderyhmien tunnistamiseen ja valittujen kohderyhmien kontaktoimiseen. Oma “kilpailuetuni” oli sijainti, sillä tamperelaisena pystyin helposti sekä ottamaan selvää paikallisista tahoista että jalkautumaan niihin.

Tahoja löytyikin useita. Esimerkiksi eri oppilaitosten opetus- ja tutkimusyksiköt, poliittiset toimielimet, kaupungin johtoelimet, erilaiset kehityshankkeet sekä jo aiemmin mainittu Hiilineutraali Tampere 2050 –työpajatyöskentely. Tahojen kontaktointi ja tavoittaminen tapahtui pidemmälle aikavälille jakautettuna puhelimitse, sähköpostitse ja kasvokkain tapaamalla, sekä konkreettisimmillaan työpajatyöskentelyyn osallistumalla. Materiaalina tuotin kaksi videota, julisteen sekä tämän blogikirjoituksien sarjan, joita hyödynnettiin viestinnässä.

Itse tapahtuma onnistui hyvin ja otettiin hyvin vastaan, mutta jälkeenpäin ajatellen itselleni antoisinta oli nimenomaan työpajatyöskentelyyn osallistuminen (joka jatkuu edelleen) ja ihmisiin tutustuminen. Lisäksi olen prosessin jälkeen huomattavasti paremmin kartalla energia-, ympäristö- ja liikennealan toiminnasta ja toimijoista Tampereella.

Nähtäväksi jää, minkälaista yhteistyötä Lähienergialiiton kanssa tulevaisuus tuo tullessaan.

 

Kirjoittaja

Antti Pitkänen

Markkinoinnin ja erilaisten projektien sekatyöläinen, tietojenkäsittelytieteiden opiskelija ja muusikko Tampereelta.

 

Lisää samalta kirjoittajalta

Tampereen oopperajuhlat -kirjoitussarjan edellinen kirjoitus

 

 

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Voit käyttää seuraavia HTML tageja ja attribuutteja:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>